سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیامبر خوبیها

                                  

 حجیلی از استادان دانشگاههای عربستان سعودی همه منابع را مطالعه کرده و مجموع اموال وقفی پیامبر اکرم (ص) را ابتدا به دو قسمت کلی تقسیم کرده است: 

1- موقوفات عینی از اموال منقول و غیر منقول 

خود اینها به سه دسته قابل تقسیم‌اند؛ زیرا هویت و ماهیت‌های متفاوت و متمایز دارند: 

 
دسته اول ـ ارث پیامبر اکرم (ص) از پدر و مادر و همسرش خدیجه

 
ماوردی معتقد است، پیامبر از پدرش عبدالله، کنیزی حبشی به نام برکه به ارث برد. و از مادرش آمنه، خانه‌ای که درآن زاده شد در مکه، در شعب بنی علی ارث برد. و از خدیجه بنت خویلد خانه‌ای در مکه بین صفا و مروه پشت بازار عطارین و اموالی به ارث برد.  ( بقیه در ادامه مطلب )


دسته دوم ـ ماترک پیامبر از خانه و سلاح و مثل اینها


فقهایی مثل ماوردی اطلاعات دقیقی از اینگونه اموال ذکر کرده‌اند. این دسته اموال خود سه نوع است: 
1ـ خانه‌ها: بسیاری از علما معتقدند خانه‌های همسران پیامبر به عنوان بخشش به آنها تفویض می‌شد، و به امر ولید بن عبدالملک جزء مسجد نبوی شد. 
2ـ رحل پیامبر: ابویعلی فراء می‌نویسد: ابابکر به علی بن ابیطالب، سه چیز پیامبر را داد: آله، رایت و حذاء و هر چیز غیر از اینها را صدقه دانست. 
3ـ اسلحه پیامبر: ایشان انواع اسلحه‌ها را داشت که نام‌های آنها عبارت است از: سیوف، دروع، قسی، جعبه، نبل، تروس، رماح، مغافر، بیضه، برده، قضیب، خاتم. 


دسته سوم ـ اراضی عقاریه و مستغلات زراعی 


این دسته از اموال را ماوردی و ابویعلی فراء هشت نوع دانسته اند که همه آنها صدقه و وقف بوده است. 
1ـ اموال مخیریق یهودی؛2ـ اموال بنی نضیر؛ 3ـ5ـ حصون کتیبه و وطیح و سلالم؛ 6ـ نصف من فدک؛ 7ـ ثلث ارض وادی القری؛ 8ـ قسمتی از بازار مدینه به نام مهزوز 

2- اوقاف خیریه یا مساجد نبوی 

وقتی پیامبر اکرم (ص) به مدینه هجرت فرمود، در منطقه متعلق به بنی عمرو بن عوف، حدود ده روز ماند و مسجد قباء را بنا کرد. این اولین مسجدی بود که ایشان تأسیس کرد و اولین نماز جماعت را برپا نمود. سپس به داخل شهر رفت و به خانه ابوایوب انصاری وارد شد و مسجد النبی را در کنار همان خانه تأسیس کرد. 
درباره جنبه وقفی و ملکی و حد و حدود آن روایات متعدد و گزارش‌های تاریخی گوناگون هست که در کتب روایی وارد شده است. حجیلی همه این روایات را گردآوری و تنظیم کرده است. مسلم اینست که زمین و ساختمان اولیه این مساجد وقفی است. 

منبع : راسخون : http://rasekhoon.net/article/show-13899.aspx



برچسب‌ها: پیامبر اکرم (ص) و وقف
پنج شنبه 92/8/9 .:. 11:7 صبح .:. محسن
درباره وبلاگ

شکر خدای مهربان ، که بعد از چند سال ، نوشتن در وبلاگ های مختلف ، توفیق خداوند متعال مثل همیشه شامل حال ما شد، تا حقیر وبلاگ اختصاصی برای وجود ذی جود ؛ اجود الناس ، اصدق الناس ،اشرف الناس ،افصح الناس ،اطهرالمطهرین ،افضل العالمین و الانبیاءالمرسلین ، ابوالقاسم ، مصطفی ، حضرت محمد صلی الله علیه و آله الطاهرین ، بسازم و مطالبی در باره آن عزیز در حد توان و بضاعت ناچیز خودم بنویسم که شاید اسم ما هم در لیست محبان و مروجان فرهنگ نبوی قرار بگیرد ؛ در آخر ؛ امیدوارم روز به روز عشق ما به آن حضرت بیشتر و عمل ما به آن حضرت نزدیکتر و قلم ما هم خالصانه تر باشد.
امکانات وب