سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیامبر خوبیها

 

وقف در سیره‏ی پیامبر (ص)

 

شیوه‏ی رفتار رسول خدا (ص) یکی از منابع مهم در احکام دینی و معارف اسلامی به شمار می‏رود که از آن به «سنت» تعبیر می‏شود. سنت به قول، فعل و تقریر (سکوت مقتضی) گفته می‏شود که از رسول گرامی اسلام یا امامان شیعه صادر شده باشد. اما اهل سنت کارهایی را که صحابه انجام داده‏اند نیز سنت می‏شمارند (1)

 

                                                


همان گونه که در سخنان رسول خدا (ص) درباره‏ی تشویق به وقف روایات متعددی نقل شده، از آنجا که از نظر عملی نیز پیامبر (ص) در این کار نیکو، معلم بشریت بوده‏اند خود نیز بدین کار نیکو دست زده‏اند که چند نمونه‏ی آن را یادآور می‏شویم.


مردی از یهودیان به نام مخیریق که در جنگ احد مسلمان شده بود، همراه سپاه اسلام در جنگ با مشرکان شرکت داشت. هنگامی که به سوی احد حرکت کرد، گفت: اگر من کشته شدم، هفت قطعه از باغهای من از آن رسول خدا (ص) باشد. آن باغها عبارت بودند از: عواف، دلال، برقه، مبیت، حسنی، صافیه و حائط ام ابراهیم. مخیریق در این جنگ کشته شد و آن باغها از همان تاریخ، یعنی سال سوم هجری به ملک پیامبر (ص) درآمد و آن حضرت تصرف نمود.


تا سال هفتم هجری کارگران رسول خدا (ص) آن باغها را اداره می‏کردند تا این که در همان سال آن باغها را وقف کردند اما این وقف خاص بود، یعنی، بر اولاد و بر بنی هاشم وقف شد. پس از رحلت پیامبر (ص) خلیفه‏ی اول این باغها را گرفت ولی خلیفه‏ی دوم آن را به علی (ع) باز گردانید که در تاریخ مفصلا نقل شده است (2)

 

1- مقدمه‏ای بر فرهنگ وقف، ابوسعید احمد بن سلیمان، ص 11

2- وفاء الوفاء باخبار دار المصطفی، 988 / 3. سیره نبویه، ابن کثیر، 344 / 2. مغازی واقدی


جمعه 92/7/12 .:. 12:26 عصر .:. محسن
پیامبر اکرم (ص) می فرماید :

                  

                          

                                   


چند جیز است که بعد از مرگ مومن پاداش آنها به او می‏رسد،

علمی که از خود به یادگار گذاشته باشد،

فرزند صالحی که جانشین خوبی برای او باشد،

قرآنی که به ارث گذاشته باشد، مسجدی که ساخته،

منزلی که برای مسافران در راه مانده بنا کرده،

نهری که آن را جاری ساخته است ،

و صدقه‏ای که در حال حیات و زندگی خود انجام داده باشد.



پ.ن :نهج الفصاحة، ص 183 ح 906


برچسب‌ها: پیامبر اکرم (ص) و وقف
جمعه 92/7/12 .:. 12:14 عصر .:. محسن
درباره وبلاگ

شکر خدای مهربان ، که بعد از چند سال ، نوشتن در وبلاگ های مختلف ، توفیق خداوند متعال مثل همیشه شامل حال ما شد، تا حقیر وبلاگ اختصاصی برای وجود ذی جود ؛ اجود الناس ، اصدق الناس ،اشرف الناس ،افصح الناس ،اطهرالمطهرین ،افضل العالمین و الانبیاءالمرسلین ، ابوالقاسم ، مصطفی ، حضرت محمد صلی الله علیه و آله الطاهرین ، بسازم و مطالبی در باره آن عزیز در حد توان و بضاعت ناچیز خودم بنویسم که شاید اسم ما هم در لیست محبان و مروجان فرهنگ نبوی قرار بگیرد ؛ در آخر ؛ امیدوارم روز به روز عشق ما به آن حضرت بیشتر و عمل ما به آن حضرت نزدیکتر و قلم ما هم خالصانه تر باشد.
امکانات وب